فشار بر دیوان بین المللی دادگستری برای رد کردن شکایت ایران

به گزارش مجله بای بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، وکلای دولت آمریکا روز دوشنبه از قضات دیوان بین المللی دادگستری خواستند شکایت مطرح شده توسط ایران علیه واشنگتن به موجب عهدنامه مودت را رد کنند.

فشار بر دیوان بین المللی دادگستری برای رد کردن شکایت ایران

مارک استرینگ وکیل دولت آمریکا در جلسه استماع مربوط به اعتراض واشنگتن در پرونده شکایت حقوقی ایران از آمریکا در قضیه نقض عهدنامه مودت سال 1955، اقدام ایران را اشتباه خواند.

استرینگ مدعی شد که هدف اصلی شکایت ایران احیای توافق هسته ای (برجام) است که دولت آمریکا سال 2018 از آن خارج شد.

جلسات استماع مربوط به اعتراض آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری از روز دوشنبه 14 سپتامبر آغاز و تا 21 سپتامبر ادامه خواهد داشت.

دیوان بین المللی دادگستری، سال 2018 با بررسی درخواست ایران، آمریکا را به رفع تحریم های اقلام انسان محبت آمیز، دارویی، کشاورزی و هوانوردی ملزم کرد اما واشنگتن به این حکم توجهی نکرده است.

ایران در درخواستی که به دیوان بین المللی دادگستری ارائه کرده بود، تحریم های ضد ایرانی آمریکا را ناقض پیمان مودت 1955 دانسته و خواهان لغو آنها شده بود.

تهران در شکایت خود به عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوقی کنسولی سال 1955 میلادی (1334 شمسی) بین ایران و ایالات متحده آمریکا استناد می کند. این معاهده که برای بسیاری از شهروندان ایرانی کمتر شناخته شده است، بین ایران و آمریکا، دو کشور متعهد به روابط محبت آمیز با یکدیگر شده اند. این در حالی است که ایران و ایالات متحده با یکدیگر رابطه دیپلماتیک ندارند.

هر چند کشورها موظف به اجرای احکام دیوان بین المللی دادگستری هستند اما این نهاد ابزار لازم برای اجرای آرای خود را ندارد. تا به امروز برخی از کشورها از جمله آمریکا در مواردی احکام دیوان بین المللی دادگستری را نادیده گرفته اند.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

banima.ir: بانیما | مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

kurdeblog.ir: وبلاگ سرگرمی و بازی، مجله سرگرمی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 4183

به "فشار بر دیوان بین المللی دادگستری برای رد کردن شکایت ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فشار بر دیوان بین المللی دادگستری برای رد کردن شکایت ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید