ردپای نهادهای متخلف در مرگ پرندگان مهاجر تالاب میانکاله

به گزارش مجله بای بلاگ، تهران (پانا) - تلفات پرندگان مهاجر میانکاله وارد چهاردهمین روز خود شده است و بنا به گفته اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران تا به امروز 5 هزار و 813 لاشه از تالاب میانکاله جمع آوری شده است. سال جاری دومین سالی است که مرگ و میر تلخ پرندگان مهاجر در این تالاب به دلیل آنچه که سم بوتولیسم گفته می گردد، اتفاق افتاده است.

ردپای نهادهای متخلف در مرگ پرندگان مهاجر تالاب میانکاله

وقوع تلفات غیرعادی پرندگان مهاجر آبزی از جمله چنگر معمولی، فلامینگو، مرغابی و ... در تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان دوباره شدت گرفته است. علی رغم اینکه تعداد زیادی از پرندگان تلف شده اند و علت این مرگ و میر، سم بوتولیسم عنوان شده است هنوز تحقیقات و بررسی ها درباره علت فراوری سم بوتولیسم ادامه دارد اما یکی از دلایل و فرضیه های مهم که هم در گزارش دامپزشکی و کمیته مشورتی میانکاله به آن اشاره شده است، ورود میزان قابل توجهی رسوب به تالاب پس از سیل سال گذشته و عریض و عمیق کردن رودها و نهرهای منتهی به میانکاله است. این سم سال گذشته هم موجب مرگ 40 هزار پرنده مهاجر در این تالاب شده بود و سال جاری بنا به اعلام محیط زیست استان مازندران تا به امروز تعداد 5 هزار و 813 قطعه رسیده است.

محمد حیدری، کارشناس محیط زیست در گفت وگو با پانا درباره سم بوتولیسم و مرگ پرندگان مهاجر در میانکاله گفت: سال گذشته اولین تلفات مشکوک پرندگان مهاجر در جنوب تالاب میانکاله رخ داد و پایش ها به منظور علت مرگ و میر پرندگان شروع شد. نتایجی که منتشر شد این بود که مرگ و میر پرندگان مهاجر در کانون مشخصی رخ داده است و اعلام شد که باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم علت مرگ این پرندگان است و این باکتری به فراوری سم بوتولیسم در بستر تالاب که منابع غذایی پرندگان در آن است، منجر شد.

وی ادامه داد: درباره اینکه چرا در تالاب میانکاله سم بوتولیسم فراوری می گردد هنوز علت مشخصی مطرح نشده است و تحقیقات و بررسی ها در این زمینه ادامه دارد اما یکی از فرضیه های مهمی که در گزارش دامپزشکی نیز مطرح شده است، ورود میزان قابل توجهی رسوب به تالاب میانکاله است.

حیدری با بیان اینکه حضور آلاینده ها در تالاب میانکاله محسوس است، گفت: طبق بررسی رسوب در پایش های انجام شده در بعضی از نقاط میانکاله، فلزات سنگین در نمونه های رسوب یافت شده است که در این پایش ها علاوه بر آلومینیوم، میزان آرسنیک موجود در آب میانکاله نیز قابل توجه است اما تعداد بالای تلفات پرندگان مهاجر احتیاج دارد که منشایابی آلودگی های میانکاله دقیق تر انجام گردد و سهم انواع آلاینده ها مشخص گردد.

این کارشناس محیط زیست توضیح داد: آب تالاب میانکاله از منبع خزر و منابع زیرزمینی یا مجموع نهرها و رودخانه های دائمی و فصلی تامین می گردد. از طرفی در گستره حریم میانکاله، مزارع پرورش ماهی و شالیکاری وجود دارد که آلودگی سموم و کودهای آن با آب های زیرزمینی نفوذ می نماید و در نهایت به تالاب می رسد.

وی در خاتمه تاکید نمود: در ماجرای مرگ پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله نمی توان عامل انسانی را نادیده گرفت اما وزارت جهاد کشاورزی برای نظارت بر مزارع اطراف تالاب میانکاله باید ورود کند و مساله را جدی بگیرد.

خیمه نیوز: خیمه نیوز، با  مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه ...

تور تایلند: تور تایلند ارزان قیمت، تور سامویی، تور پوکت، پاتایا، بانکوک، چیانگ مای، کرابی را با ما تجربه کنید.

زرین گراف: زرین گراف: عصر طلایی گرافیک

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6527

به "ردپای نهادهای متخلف در مرگ پرندگان مهاجر تالاب میانکاله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ردپای نهادهای متخلف در مرگ پرندگان مهاجر تالاب میانکاله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید