آینده خاکستری پیش روی زمین، کم آبی وضع زیستگاه ها را بحرانی کرد

به گزارش مجله بای بلاگ، به گزارش خبرنگارانٰ محمد اسماعیل اسدی صبح آدینه در همایش ضرورت های ملی محیط زیست و مدیریت بحران آب از نگاه رسانه که در سالن همایش موسسه میرداماد گرگان برگزار شدٰ به بیان مطالبی در مورد تنش های آبی و محیط زیست پرداخت و گفت: در اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قید شده حفاظت محیط زیستی که نسل امروز و نسل های بعدی باید در آن حیات اجتماعی روبه رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی می گردد و این حاکی از تاکید قانونی بر حفظ محیط زیست در کشورمان است.

آینده خاکستری پیش روی زمین، کم آبی وضع زیستگاه ها را بحرانی کرد

وی بیان کرد: براساس اصل قانونی مذکور فعالیت های مالی و صنعتی و ... که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کندٰ ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه سال جاری از سوی فائو به نام سال بین المللی خاک نامگذاری شده استٰ بیان نمود: خاک یک منبع غیرقابل تجدید پذیر بوده و تنها تکیه گاه برای گیاه نیست بلکه یک بوم سازه حیاتی بسیار پیچیده است.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان ادامه داد: هر ذره خاک دارای میلیون ها میکروارگانیسم زنده بوده که همه در تعامل شیمیایی و فیزیکی با محیط خاک است و لذا حفظ آن از اهمیت بسیار زیادی برخورداراست.

اسدی به گفته رئیس سازمان محیط زیست کشور در مورد دچار شدن کشورمان با تنش آبی اشاره نمود و اظهارداشت: کاهش بارندگی و تغییرات آب وهواییٰ مدیریت و مصرف نادرست منابع آبی منجر به ایجاد بحران و تنش آبی در کشور شده است.

وی اضافه نمود: امروزه کمبود یکی از مهمترین صفات مربوط به کلمه آب شده و یکی از دلایل وقوع این مسئله هم افزایش جمعیت و استفاده بی رویه از منابع آبی است.

وی با اشاره به اینکه منابع آب ثابت است و هیچ کس قادر به فراوری این ماده حیاتی نیستٰ بیان کرد: با افزایش جمعیت آب فشار بیشتری به منابع آبی وارد می گردد لذا برای دستیابی همه به آب احتیاج به مدیریت اصولی و اساسی است.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با اشاره به اینکه کمبود منابع آب شیرین علاوه بر جوامع بشریٰ حیات وحش را با آسیب جدی روبرو ساخته استٰ گفت: در حال حاضر بسیاری از زیستگاه های حساس کره زمین به سبب استفاده فزاینده بشر از منابع آبی در شرایط بحران به سر برده که تدوام این شرایط چهره آینده زمین را بیش از پیش خاکستری می نماید.

اسدی به اثرات کم آبی بر محیط زیست ایران اشاره و بیان نمود: افت آب دریاچه ارومیهٰٰ خشک شدن تالاب ها یا محیط های آبی داخلی مانند هامونٰ بختگانٰ گاوخونی و ... و همچنین خشک شدن بسیاری از رودخانه های دائمی گذشته و به هم خوردن تعادل اکولوژی محیط از جمله اثرات کم آبی بر محیط زیست ایران اسلامی است.

وی آسیبی که اقتصاد منطقه هامون از خشکسالی می بیند را بسیار وسیع تر و پردامنه تر از تعطیل شدن کسب و کارهایی هم چون حصیرباقی و شکار و ماهیگیری و کشاورزی و گردشگری ذکر کرد.

وضع نامناسب تالاب آلماگل

اسدی با بیان اینکه تالاب آلماگل گلستان در عرض 22 ماه دچار شرایط نامناسبی شده است، اظهارداشت: فعالیت های انسانی و دریغ کردن از حقابه آن به خاطر پرورش ماهی و آبیاری مزارع کشاورزی این تالاب را به شرایط نامناسبی دچار نموده و قطعا تغییرات اقلیمی در 22 ماه چنین بلایی را سر تالاب ها نخواهد آورد.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان بدرفتاری با منابع آبٰ، فقدان زیرساخت ها در تامین آب و همچنین تغییر اقلیم را از دلایل کمبود آب در کشور ذکر کرد.

اسدی با اشاره به اینکه فالکن مارک، یونسکو و موسسه بین المللی مدیریت بحران آب شاخص های برتردنیای در معین آستان بحران آب هستندٰ اظهارداشت: بر اساس شاخص مارک ایران در مرز تنش آبی قرار گرفته و بر مبنای شاخص یونسکو از آنجاکه هم اکنون 70 درصد کل آب تجدیدپذیر ایران مورد استفاده قرار می گیرد در شرایط بحران شدید آبی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: کشورهایی که حیات خود را با صنعت کشاورزی گره زده اند، دچار بحران های عمیق تری در قرن حاضر شده اند به گونه ای که کمبود آب دنیا طبیعت را با تمام زیستمندانش به سمت ناپایداری سوق داده است.

وی ادامه داد: بیش از 70 درصد آب شیرین موجود در دنیا در بخش کشاورزی مصرف می گردد که این میزان در کشور ما 92 درصد است.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بیان کرد: باید راهکاری برای حل معضل مصرف زیاد منابع آبی در بخش کشاورزی و بهره وری پایین در این بخش اندیشیده گردد.

اسدی اظهارداشت: هدررفت آب نیز به نسبت بارش های جوی واحتیاجهای حقیقی بسیار زیاد بوده که برنامه ریزی غلط و محدودیت های طبیعی ایران را به سمت تنش آبی سوق داده است.

وی اضافه نمود: استفاده از برنامه های کوتاه مدت بدون ارزیابی های رایجٰ واستفاده ناصحیح از منابع آب زیرزمینی و هدررفت بخش عمده ای از این ماده ارزشمند در دو بخش صنعت و کشاورزی شرایط کشورمان را سخت تر از قبل نموده است.

وی یکی دیگر از مسائلی که زمینه از بین رفتن منابع آبی را در دنیا امروز فراهم ساختهٰ را مدیریت غلط بر این منابع ذکر کرد و گفت: این همان رویکردی است که در سالیان اخیر در کشورما نیز تبعات منفی بسیاری به جای گذاشته است.

کشاورزی حفاظتی بهترین راهکار برای محفظ منابع آبی

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بیان کرد: انجام کشاورزی حفاظتی که آن را سامانه سازگار با محیط زیست می نامیم منجر به کاهش فرسایش های بادی و آبی می گردد لذا برای محفظ منابع آبی باید رویکرد کنونی را تغییر داد و به سمت ترویج این سامانه در کشور رفت.

اسدی ادامه داد: در کشاورزی حفاظتی بقایای گیاهی در سطح مزارع حفظ می شوند و همین مسئله منجر به مصرف آب کمتری نسبت به شرایطی که بقایای گیاهی ازبین می رود، می گردد.

وی بیان نمود: پیشنهاد می کنم سیاست های مدیریت یکپارچه و متمرکز حوضه ها و منابع آب با لحاظ حقابه زیست محیطی تدوین گردد.

اسدی با تاکید براینکه برای حل بحران آب باید تصمیم ملی گرفته گردد، گفت: متاسفانه دوسال از عمر دولت تدبیر وامید می گذرد اما تا به امروز هیچ تخصیص آبی برای بهبود شرایط زیست محیطی در حساب های ملی وجود ندارد.

خیمه نیوز: خیمه نیوز، با  مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه ...

تور تایلند: تور تایلند ارزان قیمت، تور سامویی، تور پوکت، پاتایا، بانکوک، چیانگ مای، کرابی را با ما تجربه کنید.

زرین گراف: زرین گراف: عصر طلایی گرافیک

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 867

به "آینده خاکستری پیش روی زمین، کم آبی وضع زیستگاه ها را بحرانی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینده خاکستری پیش روی زمین، کم آبی وضع زیستگاه ها را بحرانی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید